Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Sunday, June 3, 2007

Kata (Mengata) Mereka tentang JIAN


Saya sedang mengumpul kata-kata (quotes) orang tentang novel sci-fi saya, JIAN (yang terkenal atau tidak). Di sini, ada beberapa:-


“Such a pleasant mixture of science fiction, horror & mystery. Like a decent meal aptly flavoured with seasonings, yet there is that interesting taste about it. Only if you know how to appreciate a food, it makes you want to try the chef’s other creations.”
Azwan Ismail
Poet


“Dan jelas sekali penulis telah membuat homework kerana aku secara jujur, berasa selesa dengan gambarajah, entri diari serta laporan penyelidikan yang menghiasi lembaran-lembaran dalam buku ini."
Mama Zack
mamaikmal.blogspot.com

"Sekali pandang, kulit hadapan novel JIAN lansung tidak memberikan sebarang tanda novel itu dalam kategori novel fiksyen sains."
Nisah Haji Haron
Penulis Mencari Locus Standi


"Saya baru tahu kenapa kulit novel ini hitam (membuat saya tidak tertarik untuk membelinya). Seperti siri Pilihan Abad Ke-21 di Kedai Buku Koperasi DBP yang berwarna hitam dan berkulit keras, bukankah ia memberi pandangan buku-buku itu nampak "standard" sangat, anggun gitu sebagai buku di ruang pameran sampai kita takut nak pegang. JIAN pun macam tu. Ada rasa takut untuk membacanya. Takut novel ini tak sedap. Tapi selepas baca novel ini, saya rasa, hitamnya kulit JIAN adalah bersangkutan dengan isinya yang ganas."
Embun
Ulat Buku


"Malaysia kekurangan novel-novel fiksyen-sains dan fantasi yang menarik, unik dan hebat. Ada beberapa novel dalam genre ini aku baca tapi banyaknya menulis kerana mahu ambil hati para juri- novel yang menggunakan formula sayembara. Dengan elemen stereotaip 'memertabatkan bangsa Melayu' seperti hero yang punya jati diri kuat, elemen propaganda budaya yang diolah untuk nampak tak campy serta banyak lagi. Sekurang-kurangnya JIAN tidak begitu."


"Keseluruhannya, JIAN menawarkan satu fiksyen yang agak berbeza dari banyak fiksyen propaganda Melayu yang lain."
Nazri M. Anuar
Penulis Aliya Elyana


"Novel fiksyen sains yang bagus kerana ada banyak fakta sains untuk dicerna."
Naiza Azwa
naiza-azwa.blogspot.com


"Penulisnya telah berjaya memberi impak dari segi penceritaannya membolehkan pembaca menyelami rentetan peristiwa di dalamnya."
Mensh

3 comments:

Anonymous said...

he he ... fad, saya suka dengan gelaran tu :)

fadz said...

hehe, terima kasih, saya pun suka:)

Sukahatiadam said...

aerlonku.. andai masih ada peluang untuk membacanya.
akan kembali ke zaman kanak-kanak dulu